The Walk Museums collage är både gjorda av verkliga foton på platser och personer – samt utvalda bilder närliggande en historisk realitet. Det kan vara viktigt för dig att veta skillnaden. Därför en uppräkning av vad och vem bilderna föreställer.

1) Frans Henrik Kockum den äldres korrekta huvud har här klistrats in på en ateljébild av en man sittandes på en bänk. I bakgrunden har hans riktiga sommarhus Holmen lagts in och innanför västen har det klippts in två äkta bilder av de helt unga sönerna Frans och Gottfried.

2) Huvudet på Gottfried Kockum är korrekt, bakgrundsmiljön är också en äkta bild av Kockums Jernverk i Ronneby där lillebror Frans arbetade. I övrigt är både tjuven och Freudenthal symbolbilder (mannen Freudenthal existerade, men inga bilder har kunnat hittas på honom). Även möblemangets kontor är en skissbild.

3) Huvudet på Gottfried Kockum är korrekt, dock inplacerat på en skissbilds kropp och soffa. Teckningen är inte av Thekla Fogelklou, inte heller har de olika bröllopsgåvorna någon historisk koppling till paret. Däremot är affischen på Kockums kokspisar som står lutad mot trälådan autentisk.

4) Porträttbilden på Gottfried Kockum är korrekt – likaså bilden på hans lillebror Frans Henrik Kockum den yngre (som fick samma namn som sin pappa). Malmö teater och Stadt Hamburg är korrekt, samt även bilden på Motala Verkstad där Gottfried utförde sin praktik före sin hemkomst. Spisen och järnvägsvagnen är skissbilder.

5) Porträtten på en ung R F Berg och hans första egentliga arbetsgivare brukspatron Wilhelm Kempe i Schinkelska husets kontor vid Kornhamnstorg är autentiska. Likaså sågen Ljusna vid Voxna bruk med arbetslag samt Strömbacka kyrka (den unge Bergs patriarkala idealsamhälle). Enda skissbilden i collaget är figurinen.

6) Detta fantasifulla collage försöker återskapa en miljö som helt saknar bilder, nämligen Kockums första varvsarbetsplats intill Bonnesenska varvet, en stor arbetsplats i Malmö vars träbåtar då dominerade marknaden. Det enda på denna bild som är korrekt är följaktligen Gottfrieds ansikte.

7) Här förekommer fem inklippta ansikten som alla är autentiska. Från vänster Helena Bager (född Quensel), Johan Peter Bager samt Rudolf Fredrik Berg och hans hustru Amelie (född Bagge) med Lomma kyrkas nutida interiör i bakgrunden. Nederst platschef A W Lundberg. De två oljemålningarna från Lomma är korrekta.

8) Byggnaden i botten med tända fönster är Hotell Svea med St Petris kyrka ruvandes i bakgrunden (dess tornhuv utbyttes först 1890 till dess nuvarande höga spira). De tre huvuden på skissbilden är autentiska, där den sjuklige brodern Lorens Kockum hittas mitt i mellan Gottfried och pappa Frans Henrik Kockum den äldre.

9) Den ofrivillige skeppsbyggaren baron Jules Stiernblad har fått en ny kropp, skrivbord och ordförandeklubba. I övrigt är bilderna korrekta, dels på Kockums mekaniska verkstad, Gottfrieds porträtt i papperskorgen, pappa Kockums svävande ansikte i himlen samt trämodellen till varvets första fartyg Tage Sylwan.

10) Huvudet på den raffinerat elegante Balthasar Münter samt gatubilden av Malmös gamla gasverk är korrekt (idag platsen för Moderna museet). Det fallande porträttet av den så statusstressade Gottfried stämmer också även om dess ram är inklippt. I övrigt har skissbilder använts för att illustrera den nya tidens dynamiska ledning.
